Thursday, December 1, 2011

Selamat Tinggal Institut Bahasa Selamat Tinggal Semuanya

Assalamualaikum w.b.t, semoga kita semua dibawah lindungan yang Maha Esa

Alhamdulillah, bersyukur aku kepada Allah kerana memberikan haluan dan laluan kepadaku. Bermulalah aku mendapat keputusan diterima masuk ke Institut Perguruan Bahasa Melayu Malaysia, Kuala Lumpur pada tanggal Julai 2006.Setelah usaha dan bantuan oleh sahabatku yang bernama Dzatul Syafiqah dan ibunya yang membantu aku membuat surat rayuan untuk temuduga IPG.Alhamdulillah, walaupun pada awalnya aku tidak beroleh untuk temuduga.Aku akan ingat sampai bila-bila. Setelah mendapat surat panggilan temuduga, perasaan aku dan harapan ibuku bagaikan separuh terlaksana. Dugaan dan cabaran aku sudah bermula semenjak aku mohon untuk belajar di IPG lagi, seterusnya mahu masuk daftar ke IPG melibatkan pelbagai perkara yang menjadi bebanan fikiran kepadaku awalnya. Tuhan memberiku jalan akhirnya. Semua berjalan dengan lancar. Rintangan dugaan yang diciptakan khas untukku, akhirnya dapat diatasi dengan sebaik mungkin.Pesan ibuku, belajar rajin-rajin dan ikhlas insha Allah hidup kita akan diberkati olehNya. Berkat usaha dan doa ibuku yang mengharapkan aku menjadi seorang guru kelak hampir terlaksana kini.

Kini, perjalan 5 tahun setengah sudah menemukan jalan penghujung. Aku, di Taman Cempaka,Jalan Klang Lama ini hanya menghitung hari untuk meninggalkan kota kosmopolitan ini. Gelumang ranjau yang aku sendiri hadapi di sini aku akan jadikan panduan dan pedoman sampailah aku tutup mata suatu ketika nanti. Alhamdulillah, lidah aku sentiasa membasahi kalimat yang mulia itu. Bersyukur kepada Allah kerana memilih aku sebagai umat Muhammad SAW yang diciptaNya sebagai bakal murabbi. Memberi ilmu kepada anak nusaku supaya bukan sahaja manusia yang berilmu, malah menjadi manusia yang manusia.


Kepada sahabat-sahabat PISMP Ambilan Januari 2008, aku akan rindu suara,gelagat, dan sikap kamu semua setiap seorang. Semuanya aku akan sematkan elok-elok di sanubariku yang tidak beberapa kukuh kadangkalanya. Bermula dengan insan yang mula menegur aku dahulu di padang IB, Siti Nasuha sahabat yang paling memahami aku. Adhaa pernah menemankan aku selama aku bersamanya semenjak di asrama lagi. Irzham rakan aku yang selalu mengusik aku sampai geram dan kadangkala hendak membuangnya main-main ke tingkat bawah rumah. Azira, sahabat yang berani dan manja orangnya, tetapi aku pohon ubah sedikit tingkahmu, kadangkala boleh memerangkap para perawan di kelilingmu.Hazana, kawal sedikit apabila bertutur takut ada yang pedih di hati. Afiqah, perempuan yang lemah gemalai dan sopan, cuba belajar untuk jujur sedikit dalam pergaulan. Muhamad, belajarlah untuk hidup bersosial dengan baik suapaya tidak terperangkap dengan duniamu. Azhan pula, belajar untuk lebih menghormati orang lain dan jangan terlalu beralasan ya, tapi kamu baik. Yasser, belajarlah untuk menerima pandangan orang lain, jangan terlalu egois. Aimi,maafkan aku kerana selalu mengusik kamu, mungkin lepas ini aku tiada peluang lagi, harapnya kau akan ingat aku sampai bila-bila. Syahrul, kawal gelak kamu, jaga sedikit hati orang sekeliling dan belajar untuk menjaga hati rakan yang lain tetapi aku suka kerajinan kamu. Hanif, kekalkan sikap kamu yang inovatif supaya aku boleh menggunakan ilmu baharumu.Ameerul, cuba jadi manusia yang rajin dan sedikit bertanggung jawab, buatlah sesuatu dengan lebih bersungguh-sungguh,ubah sedikit sikap sambil lewa tu, tapi kamu lawak orangnya. Safuan, jangan mudah terasa hati kalu kau tak mampu menjaga hati, cuma kejelikan sikapmu membuat kematanganmu sedikit tidak sempurna. Amin, belajar sedikit untuk ada tanggung jawab dan sedikit ubah sikap yang bukan-bukan. Faris, berkawan biar seribu, bercinta biar satu. Ain, jadilah isteri yang baik. Munira, cuma perlu tambah sedikit kejujuran dan berbaiklah dengan sesama manusia. Muhaimin, jangan terlalu kalut dan menerima sedikit pandangan orang sekelilig tentang diri, jagan terlalu menunjuk-nunjuk. Tempoh 5 tahun setengah ini bukan satu perjalanan yang singkat. Setiap satunya antara kamu semua akan aku kenang sampai bila-bila sehingga aku tutup mata satu hari. Coretan aku jujur dan ikhlas dari hati. Mungkin akan membuatkan sebilangan terasa, tetapi aku minta maaf kalau aku silap mentafsir. Yang aku harapkan hanyalah doa kalian untuk aku bila bergelar arwah satu ketika nanti yang pasti. Ingat mati itu pasti, yang tidak pasti kita sebagai manusia. Jadi, ingatlah kita sebagai siapa di bumi Sang Pencipta. Perjalanan menuntut ilmu di dunia perantau kini sampai ke penghujung akhirnya. Selepas ini akan bermulalah pula dunia bekerja dan perasaan bertukar menjadi tenaga pengerak nusa.

Kepada sahabat yang lain yang pernah singgah dalam hidup aku. Terima kasih kerana sudi menerima aku sebagai salah satu watak dalam hidup kalian. Azli Azri, Faiz Suhaimi,Faiz Raof ingat perjanjian kita,Zulhilmi, Safrul,Hasnur,Gee, Salwa dan yang lain walau tidak tercatat di sini, namun tercatat di hatiku. Sahabat selamanya.

p/s kenanglah aku dalam doamu, lupakanlah aku dalam solatmu..sekali bersahabat terus bersahabat.Aku mohon maaf atas segala-galanya.:)



7 comments:

Redzuan said...

Selamat berposting bro...kenangan bersamamu tetap menjadi memori sampai bila-bila...Hero sepasang Pisau!:)

Ila Aqilah said...

tahniah, 5 tahun setengah berjaya kita lalui :)

moga kita dapat posting cepat..thee

Hafidz said...

alhamdulillah..@redzuan:semoga perkenalan kita kekal sehingga ke syurga begitu juga @ila aqila...maat taufiq...:)

Hafidz said...

alhamdulillah..@redzuan:semoga perkenalan kita kekal sehingga ke syurga begitu juga @ila aqila...maat taufiq...:)

Mohamadazhan.com said...

terharu baca..huhu..selamat bro..jaga kesihatan..byk minum susu utk tumbesaran.hehehe

mohon maaf byk2 apis & kawan2 yang lain, selalu bergurau kasar yang kadang2 bagi kesan pada orang...susah nak menjadi lebih lembut..

apa pun sampaikan salam pada keluarga, insyaAllah ada masa dan kelapangan sampailah aku kat Air Molek, Melaka =)

Hafidz said...

alhamdulillah..aku pun dah dapat dekat2 ngn korangkan...insha allah

Salwa Ismail said...

Sedih membacanya..huhu..tq hafiz..ko la kwn interview sblm aku msuk mktb.. Good luck apiz! :)