Thursday, September 8, 2011

Kenanganku pada Hari Raya

Assalamualaimum wbt...semoga kita bersama-sama mendapat rahmatNya..

Teringat saya semasa sehari dua sebelum hari raya pertama hari itu..sepanjang berpuasa di rumah banyak juga kerja yang hendak diselesaikan..abah dah belikan daun kelapa..mak kata, belilah siap2..mak tak sempat nak buat.. macam-macam perkara yang belum diselesaikan oleh mak..baju rayanya sendiri banyak yang belum siap berjahit..namun, mak tekad untuk siapkan juga sebelum malam raya..daun kelapa tadi  hanya diletakkan didapur..akhirnya, pada waktu sengang, saya memujuk mak untuk mengajarkan menganyam ketupat..walaupun hakikatnya setiap tahun saya pinta mak mengajarkan anyam ketupat, akhirnya hasilnya terkubur begitu sahaja..
saya memujuk emak, "Abah tu nak rasa masakan mak la tu,kesian dia"
"Hah, kalau mak sibuk meh Apit yang anyam" mak terdiam..tapi..mak kena ajarlah dulu.".

akhirnya diambil dan dianyam jika ada masa..saya melihat mak dengan wajah yang sangat kesian kerana banyak kerja yang terpaksa dia buat..hendak menjahit baju yang banyak, menganyam ketupatlah, masak untuk hidangan berbuka nantilah dan menjaga dan menguruskan Aniq dan Amsyar yang menjadi rutinya....saya bertekad juga belajar dengan mak, dengan penuh teliti dan teratur mak mengajar saya menganyam ketupat perlahan-lahan..hampir 3 jam mak tunjuk demontrasi menganyam ketupat..akhirnya saya berjaya menganyam ketupat yang dipanggil mak ketupat sate..apabila saya sudah pandai menganyam mak teruskan kerja menjahit baju..apabila saya dah pandai menganyam adik saya yang lain turut hendak belajar sama..saya pun mengajarkan kepada yang lain..akhirnya adik lelaki saya juga yang dapat..kata mak, tahun depan boleh Apit dan Ami menganyam ketupat, tak payah harapkan mak..harap begitluah kalau masih ingat cara nak menganyamnya...

Alhamdulillah berkat ajaraan mak yang penuh tabah mengajar saya dapatlah juga saya belajar menganyam dan hasilnya dah dirasai hari raya..walaupun ambil masa 15minit sebiji  ketupat disiapkan..malam raya pula, mak terpaksalah juga  mencari masa untuk masak hidangan pagi 1 Syawal..memandangkan tahun ni tahun yang sangat sibuk buat emak kerana menjaga 2 anak buah saya yang comel dan agak nakal..oleh itu,mak langsung sibuk dan tidak membuat sebarang kuih raya..hakikatnya selangkah sahaja kaki mak ke dapur Aniq dah menangis nak didukung..kadang memang tak boleh berpisah dengan mak langsung..kata mak perangai dia menjadi-jadi selepas kebah daripada demam tempoh hari..yelah, mak jaga dia semenjak masuk sebulan selepas kak Ida dapat tawaran bekerja di bandaraya KL..disebabkan tidak berani nak hantar anak-anaknyanya ke mana pusat jagaan kanak-kanak, mak terpaksa mengambil tanggungjawab menjaga Aniq dan Amsyar..disebabkan tahun nie mak sibuk menjaga Aniq dan Amsyar..mak seorang ibu yang sangat tabah dan sangat berpengalaman..yelah anak pun dah lapan orang kesemuanya...apabila hendak momong(menjaga bayi dalam bahasa jawa) semula agak kekok pada permulaan lama-lama boleh juga..kata mak, menjaga budak kita kena tahu hatinya, baru boleh jaga dengan baik..Aniq memang berbeza dengan Amsyar..semasa kecil Amsyar sebaya Anoq dahulu badannya besar dan lagaknya agak ligat dan agresif..Aniq pula, walaupun paras rupa dan fizikalnya berbeza dengan abangnya nakalnya juga jauh lebih hebat..padahal berjalan pun belum betah lagi..menjaga anak kecil memang menguji kesabaran..kadangkala terdetik di hati, kesian kepada emak kerana  dahulu dah menjaga 8 orang anak, sekarang menjaga 2 cucu sekaligus, nasiblah ada adik-adik di rumah yang membantu..harap mak tabah dan menjadi Mak  Nenek yang baik..hehe

p/s semoga Zaidan Aniq dan Zakwan Amsyar menjadi anak yang baik suatu hari nanti..

0 comments: